Hur vi gjorde pallbordet?

Tänkte förklara hur jag och sambon gick tillväga när vi pysslade ihop vårt soffbord gjort av lastpallar.
Först och främst frågade jag min kära far om han kunde få tag på 2 stycken lastpallar åt oss, det fixade han åt oss så det blev gratis.
 
 
  • Vi började med att slipa båda pallarna så noga som möjligt, i alla fall på de ytor som skulle vara utåt (alltså inte ligga emot den andra pallen). Kan säga att det var tur att Ronnie var med mig för det kom ut både en och annan spindel och silverfisk... Usch! Men de försvann snabbt, tror ej de gillade bullret av slipen.

  • Efter att pallarna blivit slipade så var det dax att måla de, vi valde att måla de i en vit färg och faktiskt så tog vi väggfärg då jag redan hade vit väggfärg hemma. Det funkade hur bra som helst! Det var dock j*kligt kångligt att nå överallt. Mycket plankor ivägen så det var alla olika sätt man fick sitta och stå på, färg över hela armarna var inget som gick att undvika så lätt haha. Men efter många stånk och stön, och efter att både lagt pallen ned och ställt den upp på alla möjliga sätt så var de färdigmålade, båda två. Jag vet ej om detta endast gäller väggfärg, men den färgen vi använde torkade i alla fall otroligt fort, ca. 10 minuter så kunde man ta på ytan utan att få färg på sig. Vi drog 2 lager på pallarna så att färgen skulle hålla ordentligt.

  • Efter att färgen torkat så kom min sååå snälla far hem till oss med pallarna och hjälpte oss bära in dom i vardagsrummet. Sen var det dax att sätta ihop pallarna. Vi valde att inte göra det där vi målade de för att det blir så mycket svårare att frakta hem de sen. Sen köpte vi trälim på Ica och Ronnie köpte stora vita hjul från sitt jobb. Vi vände den pall som vi valt skulle vara undersida upp och ned, fäste då hjulen på den pallen(på den pallens "ovansida" om man säger).

  • När hjulen var på så sicksackade vi en ganska stor mängd trälim över plankorna som skulle fästa i den andra pallens plankor. Sedan la vi på den andra pallen försiktigt så att plankorna låg jämnt med varandra. Sen lät vi de ligga så med tunga föremål över som lägger lite tyngd, i ungefär en timme lät vi det vara så.

  • Sen var det klart! (Dock ska vi fixa en glas-skiva att ha över, men det gör vi när jag kommit hem ifrån rhodos)

    Här har ni det fina resultatet igen, så nöjd!
Erika Cecilia:

Smart och snyggt!

Svar: Tack :D
Johanna Larsson

Kommentera inlägget här: